måndag 16 mars 2009

En drom har gatt i uppfyllelse

Ni kan inte gissa vad jag har gjort idag. =)

Vaknade i morse av stralande sol och klarbla himmel. Vi hade bestamt att vi bara skulle ta det lugnt idag eftersom vi har varit igang varenda dag sedan vi landade pa Nya Zeeland. Men det blir ju inte alltid som man har tankt sig...

Idag var det var sista dag har i Queenstown. Jag har valdigt lange funderat pa att forverkliga denna drom och vad passar da battre an att gora det pa Nya Zeeland, en av de vackraste platserna pa jorden, nar det ar superfint vader, priset var nastan detsamma som pa nordon dar jag forst tankte forverkliga drommen eftersom det sags vara billigare och sa fick jag ju skjuta lite till pa nervositeten, hehe...Jag gick iaf och kollade om det fanns nagon plats kvar idag (vilket jag inte trodde) men till min stora gladje (fasa :P) var det ledigt platser tva timmar senare under dagen. Da kande jag bara att det var nu eller aldrig. Lika bra att det blir bestamt ganska fort om sa att man slipper vara nervos sa lange. Jag hade bokat in mig pa ett fallskarmshopp!!! =D Dessutom beslot sig Emma for att folja med vilket var jattekul.

Vi blev hamtade i stan och sa korde de ut oss med bil till Glenorchy som ligger ca 45 min. utanfor Queenstown. Dar fick vi se en video pa hur ett hopp gar till. Sedan fick vi skriva pa ett papper och fick darefter en muntlig genomgang av en Jumpmaster. Vi blev sedan indelade i tre grupper (tre tandemhoppare i varje grupp) Jag och Emma hamnade i den andra gruppen och fick vanta ett bra tag pa att det skulle bli var tur.

Nar forsta gruppen hade landat sa fick vi ta pa oss varsin overall och all sakerhetsutrustning. De vi skulle hoppa med var verkligen roliga, hade humor och skamtade mycket, men var samtidigt valdigt noggranna och pedagogiska sa man kande att man kunde lita pa dem. Sedan var det da dags att ga in i planet. Ett litet propellerplan dar vi fick sitta valdigt tatt for att rymmas. Farden upp tog ca 15 min. Var helt underbar utsikt over de hoga bergen och det turkosa vattnet. Jag hade varit valdigt nervos nar jag satt och funderade pa om jag verkligen skulle anmala mig till ett hopp men efter att det var bokat och betalt (1500 :-) sa slappte nervositeten ganska mycket. Men har...har i planet kom fjarilarna i magen verkligen tillbaka. Nar dorren till flygplanet oppnades och man var 12000 ft (ca 3.7 km) over marken kan jag saga att det kandes i maggropen. Hur kan nagon vara sa galen och kasta sig ut fran ett flygplan? ;)

Jag var nummer tva som skulle hoppa. Jag sag bara hur killen innan mig forsvann snabbt ut ur planet. Sedan var det min tur. Jeff, som jag hoppade med, drog ut mig sittandes utanfor planet och han sjalv satt da bakom mig. Kan inte med ord beskriva hur det kanns att sitta med hela kroppen utanfor ett flygplan och kanna vinddraget ta tag i hela dig. En helt otrolig kansla. =D

Jeff raknade sedan till tre och kastade sig ut ur planet (med mig hangandes pa magen) Att falla fritt och kanna att det inte ar nagonting som stoppar farten ar en valdigt cool kansla. Man kande verkligen att det gick snabbt (ca 200 km/h) vinden tog riktigt tag i hela ansiktet (sa dar sa att lapparna riktigt fladdrar) Man fick verkligen koncentrera sig pa att andas for det var verkligen inte det lattaste i denna hastighet.

Efter 45 sek. fritt fall vecklade fallskarmen ut sig. Att fa svava omkring och titta ner pa det vackra landskapet var jattecoolt. Jag fick sjalv ta tag i tva av snorena som man styr fallskarmen med och sedan dra i dessa sa att man akte runt i cirklar. Lite som en karusell! Sedan var det landning pa grasplatten vi hade lyft ifran vilket gick valdigt bra. En mjuklandning pa andan. Allt var sakert over pa ca 5 min. sa det gick valdigt snabbt. Men det var sa enoooooormt haftigt! Vilken kansla! =D Ar sa glad att det blev ett hopp i Nya Zeelands aventyrsstad!!

Vi fick sedan vanta pa att den tredje gruppen skulle hoppa och sedan korde de oss tillbaka till stan. Jag har haft ett leende pa lapparna anda sedan jag och Jeff landade. Shit, sa haftigt det var!!!

4 kommentarer:

  1. Åh så häftigt! Vet att du pratat om att du drömt om att hoppa fallskärm, och att du nu gjort det!! Det är verkligen hur coolt som helst!! Och i Nya Zeeland!!

    Här hemma håller Olov på att bli vansinnig på mig. Efter att ha läst din blogg och följt hur det har gått med eran resa så har jag blivit så grymt ressugen. Mitt senaste förslag var att vi skulle ta tåget till köpenhamn över en helg. Supermysigt tyckte jag men Olov vill hellre till London, för där har dom billiga dataspel. Så nu har jag börjat spana på billiga Londonbiljetter istället. Fast jag är fortfarande lite sugen på Köpenhamn :/

    Äh vi får se.

    Superhäftigt av dig att hoppa fallskärm iaf!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Så otroligt häftigt! Det måste ha varit världens upplevelse! Jo det känns så otroligt roligt att åka tillbaka igen:D Jag kan inte hålla mig ifrån australien verkar det som:) Vi har inte planerat så jättemycket än, men det vi vet är att vi kommer stanna i sydney i tre nätter (eller fyra nätter för mig som kommer fram en dag innan dom). Sen kommer vi också åka buss upp till cairns och därifrån åker sandra och claudia vidare den 5:e maj till ayers rock, medans jag åker hem igen den 7:e maj. Vi måste absolut träffas! Vilken tid kommer ni fram i sydney? Vi kan ju mötas på flygplatsen!:) Har ni bokat hostel i sydney föresten?

    SvaraRadera
  3. haha :) vad roligt att du gjorde det :D

    SvaraRadera
  4. Haha...vad roligt att bloggen inspirerar ;) Aaa, vad mysigt med en weekend i Kopenhamn (London hade inte heller varit helt fel) hoppas verkligen att det blir av for er del!!=)

    Lollo, nasta gang ar det du som hoppar med mig va? =D

    Okej, far se om jag ocksa vill tillbaka till Australien sen ;) Jag vet inte exakt nar vi landar (jag kan kolla upp det) men pa morgonen nan gang. Da ar vi sakert pa flygplatsen typ samtidigt skulle jag tro. =) Nej, vi har inte bokat nat hostel i Sydney an, har ni gjort det?

    SvaraRadera